Gminna Instytucja Kultury „Dworek na Długiej” zaprasza młodzież szkół ponadpodstawowych, ale i zdolnych szóstoklasistów i osoby starsze z gminy Warka na profesjonalny cykl warsztatów dziennikarskich. Na zajęciach, które planowane są od drugiej połowy stycznia do czerwca przyszłego roku, uczestnicy uzyskają podstawową wiedze o zawodzie dziennikarza i gatunkach dziennikarskich, będą mogli indywidualnie pracować nad swoim tekstem, czy materiałem, rozwiną swoje umiejętności komunikacyjne w mowie i w piśmie, jak i sztukę pracy w grupie, niełatwą umiejętność dyskusji czy prowadzenia dialogu. Wszystko to składa się na cel projektu, którym jest przygotowanie grupy młodzieży do współtworzenia lokalnych mediów w Warce. Chcemy, aby osoby biorące udział w warsztatach mogły realizować się jako dziennikarze na łamach nowego miesięcznika Kurier warecki, informacyjnych stronach internetowych, jak również jako dziennikarze medialni w TV.WARKA. Do każdej z wymienionych form dziennikarstwa przygotowywać będzie wykwalifikowana kadra, skupiona wokół ogólnopolskiego Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis”, która koordynować będzie cykl spotkań.
Na zgłoszenia osób zainteresowanych czekamy do 19 lutego. Miesięczny koszt udziału w warsztatach (od marca do czerwca) dla uczestników wynosi 100zł. Koszt ten jest znacznie zmniejszony w stosunku do całościowego kosztu organizacji warsztatów dzięki dofinansowaniu ze środków samorządu Warki. Uwaga, liczba miejsc jest ograniczona!
Każdy kto czuje w sobie potrzebę dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, kto posiada przysłowiowe lekkie pióro, albo wiąże swoją przyszłość z zawodem dziennikarza powinien skorzystać z tego zaproszenia i wziąć udział w dedykowanym specjalnie dla niego projekcie. Osoby zainteresowane szczegółami warsztatów w tym programem prosimy o kontakt z „Dworkiem na Długiej” – ul. Długa 3 (tel. +48 6672270, dworek@dworek.warka.pl).
Szczegółowy program warsztatów – Program warsztatów dziennikarskich
Warsztaty odbywać się będą w trybie weekendowym i potrwają od końca stycznia do końca czerwca. Projekt łącznie liczył będzie około 50h na które składają się wymienione poniżej bloki tematyczne.
Blok pierwszy – wstępny
- integracja uczestników
- poznanie umiejętności i motywacji uczestników
- poznanie i analiza obaw i oczekiwań uczestników;
- ustalanie zasad współpracy;
Blok drugi – warsztat dziennikarski:
- Czym jest temat? Jak go znaleźć? Kiedy traci aktualność? Jak ustalić, czy jest ważny?|
- News/informacja dziennikarska – czym jest? Pisanie newsów;
- Relacja – czym jest? Pisanie relacji;
- Wywiad – czym jest? Pisanie wywiadów;
- Migawka (fragment reportażu) – czym jest? Pisanie migawek;
- Tytuły i leady – czym są? Dlaczego są ważne? Jak je tworzyć?
Blok trzeci – informacja:
- Czym jest informacja? Co informacja znaczy dla mediów?
- Jak zdobywać informację? Jak je potwierdzać? Kto jest właścicielem informacji?
- Cytowanie, plagiat, źródła informacji;
- Sprostowanie informacji, granica między informacją a komentarzem, informacją a manipulacją;
- Manipulacja – jak nie paść jej ofiarą?
- Kontakty z informatorami oraz ich ochrona; z jakich informacji nie można korzystać, na jakie należy uważać, jak nie dać się manipulować osobom chcącym wykorzystać media?
Blok czwarty – redakcja i media:
- Dziennikarz i dziennikarstwo – pojęcie i funkcje;
- Media – rodzaje i rola. Czy Internet to też media?
- Prasa i jej rodzaje;
- Redakcja – co to takiego? Skład i funkcje redakcji. Pojęcie pracy zespołowej i wspólnej odpowiedzialności za cel.
- Kolegium redakcyjne – co to jest i czemu służy?
- Etyka dziennikarska – czy naprawdę istnieje?
- Prawo prasowe. Gdzie jest granica wolności słowa?
- Co wolno a czego nie wolno dziennikarzowi? Granice odpowiedzialności dziennikarskiej.
- Autoryzacja – co to takiego?
- Pluralizm mediów – co to takiego i czemu jest ważny?
- „Poprawność polityczna”, stereotypy, różnice narodowe, kulturowe i religijne.
- Cenzura i autocenzura
- Media publiczne i niepubliczne. Czym się różnią?
- Z czego żyją media? Ważny temat a gusta czytelnika – gdzie jest granica?
- Jak „czytać media i Myśleć samodzielnie.
- Relacja autor – czytelnik.
Blok piąty – redagowanie gazety:
- O czym pisać? Przypisanie ról redakcyjnych i omówienia zasad ich rotacji;
- Wybór tematów do numeru. Pojęcie deadline’u i teczki redakcyjnej;
- Praca z autorami nad tekstami, czytanie i korekta tekstów;
- Który temat jest ważniejszy? Który tekst jest lepszy? Układanie tekstów w gazecie;
- Opracowywanie tematów kolejnych numerów;
- Konsultacje tekstów do kolejnych numerów;
Blok szósty – fotografia:
- Dlaczego zdjęcie jest ważne?
- Jak zrobić dobre zdjęcie?
- Czym różni się zdjęcie reporterskie od newsowego?
- Jak zaplanować i wybrać zdjęcie do tekstu?
Blok siódmy – oprawa graficzna:
- Dlaczego grafika w prasie jest ważna?
- Abc programu graficznego,
- Tworzenie makiety gazety,
Blok ósmy – dźwięk:
- Podstawy montażu dźwięku,
- Specyfika radia,
- Tworzenie ramówki,
- Jak stworzyć wiadomości radiowe?
- Jak stworzyć dobry reporterski materiał radiowy?
Blok dziewiąty – obraz:
- Podstawy montażu obrazu,
- Specyfika telewizji,
- Reporter przed kamerą – jak się zachować?
- Jak stworzyć dobry materiał telewizyjny?
- Jak nagrać dobry film komórką?
Blok dziesiąty – dziennikarstwo w Internecie:
- Jak publikować w sieci?
- Dziennikarstwo obywatelskie – co to takiego?
- Tekst, obraz, dźwięk – jak je połączyć, by były atrakcyjne?
- Pozycjonowanie stron i tekstów – Jak przyciągnąć czytelnika?
- Owned media. Jak nimi zarządzać?